creative teaching
EDU POMYSŁY

7 pomysłów na kreatywną pracę domową dla dzieci i młodzieży

Wakacje nadal w pełni ale na pewno wielu z Was tak jak ja zastanawia się już, jak od września uatrakcyjnić lekcje i zadania domowe. Szukamy inspiracji, myślimy o tym, co wpłynie na entuzjazm naszych uczniów jednocześnie nie pochłaniając nam całego wolnego czasu. Dzisiaj dzielę się z Wami moimi sprawdzonymi pomysłami na kreatywną prace domową dla dzieci i młodzieży. Postawiłam tutaj głównie na tematykę, którą interesuje się wielu z moich uczniów.

Zaczynajmy!

What’s in your house?

To świetna propozycja, ponieważ bezpośrednio łączy codzienne życie i otoczenie z nauką języka. Zadaniem uczniów jest zrobienie zdjęć tego, co znajduje się u nich w domu i znalezienie angielskiej nazwy przedmiotów. W zależności od tego, na czym Wam zależy, macie dwie opcje. Możecie zadać sfotografowanie tych samych rzeczy, które pojawiły się na zajęciach i wyszukanie nazwy w książce/ materiałach z lekcji. To zadziała jak powtórka omówionego już materiału. Inną propozycją jest rozszerzenie słownictwa czyli zrobienie zdjęć z danej kategorii tematycznej, ale przedmioty muszą być inne niż te wprowadzone na zajęciach.

Oczywiście musicie wziąć pod uwagę wiek i poziom słuchaczy. W przypadku młodszych dzieci wystarczające będzie zrobienie jednego lub dwóch zdjęć nieznanych przedmiotów lub maksymalnie pięciu już wprowadzonych. Młodzież może znaleźć więcej słów, zawsze sugeruję też sprawdzenie wymowy oraz ułożenie przykładowego zdania z danym wyrazem. W ten sposób łączą oni przedmioty ze swojego życia (swoje biurko, ulubioną potrawę, itp.) z angielską nazwą oraz znanym im kontekstem (np. pisząc o tym, kiedy kupili widniejącą na zdjęciu ramkę do zdjęć;)).

What’s in the photo?

To zmodyfikowana wersja poprzedniego ćwiczenia najlepiej nadająca się dla młodszych. Zadaniem ucznia jest zrobienie zdjęcia fragmentu jakiegoś przedmiotu i pokazanie go innym a reszta musi odgadnąć co to za przedmiot i nazwać go po angielsku. Wersja na zajęcia indywidualne: nauczyciel zgaduje, najczęściej myląc się raz czy dwa 😉 Nie rezygnowałabym jednak z tego ćwiczenia całkiem jeśli chodzi o młodzież. Ich wyobraźnia i umiejętność (a często też zamiłowanie do) obróbki zdjęć mogą stanowić wyzwanie przy próbie odpowiedzi 🙂

What’s in my head?

Efektem końcowym tego zadania jest coś na kształt plakatu (moi uczniowie zazwyczaj nie wykraczają poza format A4). Głównym elementem jest głowa, w której znajdują się angielskie słowa/ hasła czy rysunki (wykonane własnoręcznie, wydrukowane, wycięte z gazet).  To zadanie ma na celu pokazanie, co dzieje się w umyśle naszego ucznia, czym się interesuje, martwi, co sprawia mu radość. Oczywiście to od niego zależy jak bardzo osobisty charakter będzie miała praca.

what's in my head

Przykład zadania „What’s in my head?”, praca mojej uczennicy.

Blackout poetry

Bierzesz kartkę z książki, zamazujesz na czarno większość a zostawiasz pojedyncze słowa tworzące całkowicie nowy sens/zdanie/wiersz.  Czy jest jeszcze ktoś, kto o tym nie słyszał? Osobiście nie jestem typem poetki, ale od razu pomyślałam, że można by wykorzystać zmodyfikowaną wersję blackout poetry w nauczaniu. I tak moi uczniowie dostają skserowany fragment książki odpowiadający ich wiekowi, czytają go a potem wybierają słowa tak, aby stworzyć angielskie zdanie. Mogą zwyczajnie zamalować niepotrzebny tekst lub stworzyć z niego tło do rysunku na konkretny temat, co możecie zobaczyć poniżej. W zależności od tego, jak bardzo chcecie uszczegółowić polecenie, możecie rzucić wyzwanie stworzenia rymu lub użycia konkretnego czasu. Ja jednak stawiam tutaj na pełen freestyle – to zadanie ma zachęcić do nauki angielskiego i pokazać, że może ona sprawiać frajdę. Uwierzcie, mam uczniów, którzy sami mnie pytają czy mogę im zadać do domu blackout poetry, ponieważ – uwaga – to ich relaksuje!

blackout poetry kreatywna praca domowa

Przykład zmodyfikowanego zadania blackout poetry, praca mojej uczennicy.

Vlog – dla przyszłych Youtuberów

Mam wrażenie, że dla zdecydowanej większości moich uczniów dzień bez YouTube to dzień stracony. Oglądają tam różne treści, nie o wszystkich wiemy (of course!), ale wiemy na pewno, że zajmuje to sporą część ich wolnego czasu. Zagraniczne filmy są tam na wyciągnięcie ręki i jeżeli nastolatek jest dostatecznie czymś zainteresowany, to obcy język nie przeszkodzi mu w oglądaniu i zrozumieniu. Niejednokrotnie obserwując młode gwiazdy internetu uczniowie chcieliby spróbować jak to jest. Nic prostszego – dajmy im taką możliwość. Niech stworzą tutorial makijażowy, scenkę sytuacyjną lub popularne Q&A. Mogą zaangażować przyjaciół czy członków rodziny. Oglądając filmik mojej uczennicy byłam szczerze zaskoczona, ile nazw kosmetyków i przyborów do makijażu zna!

Bitmoji – how was your weekend?

O wykorzystaniu Bitmoji w nauczaniu napisałam ten post, więc zajrzyjcie i się zainspirujcie 🙂

Story cards – creative writing

Zadanie jest dokładnie takie samo jak podczas ćwiczenia mówienia ze story cards. O ich wykorzystaniu pisałam tutaj więc zajrzyjcie jak uczniowie mogą pobudzić swoją wyobraźnię pisząc ciekawe historie. Na moim blogu możecie znaleźć też dwa zestawy kart: podróżniczy i szkolny. Łapcie i korzystajcie!

To tyle! Mam nadzieję, że moje pomysły na kreatywną pracę domową się Wam przydadzą i wprowadzą powiew świeżości w Wasze nauczanie.

A jakie Wy macie sposoby na przełamanie nudnej pracy domowej?

Pamiętajcie, że korzystając z moich pomysłów możecie oznaczyć mnie na Instagramie @edutorka oraz użyć hashtagu #teachwithedutorka.