gotowa lekcja socialmedia
DLA UCZNIÓW,  GOTOWE LEKCJE

Advantages of social media (B1)

Dzisiaj dopracowałam drugą gotową lekcję na mojego bloga. Nie wiem jak Wy, ale ja robiąc coś dla siebie zwracam uwagę na wygląd, staram się znaleźć wszystkie literówki i tak dalej. Jeżeli jednak chodzi o udostępnianie materiałów innym… zwracam na to uwagę razy tysiąc! Na pewno nie jest to wadą, ale ciągle pracuję nad usprawnieniem procesu tworzenia kolejnych treści. A teraz do rzeczy!

Dzisiejsza lekcja skierowana jest głównie do nastoletnich uczniów, od około siódmej klasy wzwyż. Zajmuje mi ona średnio 45-50 minut i mimo, że moje lekcje trwają godzinę zegarową, jest to czas idealny. Dlaczego? Zajęcia najczęściej rozpoczynam od kilkuminutowej luźnej rozmowy (wiadomo – po angielsku), daję sobie też czas na sprawdzenie pracy domowej z poprzedniej lekcji oraz ustalenie planu na następną.

Temat, którym zajęłam się tym razem, to zalety korzystania z mediów społecznościowych. Pod koniec wpisu będziecie mogli pobrać handout oraz klucz do ćwiczeń z Vocabulary Practice. Zachęcam Was jednak byście najpierw przeczytali opis poszczególnych części. Zamieszczam w nim dodatkowe wskazówki, dzięki którym lekcja będzie bardziej efektywna 🙂 Możecie też wydrukować materiały i patrząc na nie śledzić każdy z opisanych etapów.

Part 1: Warm-up

Na rozgrzewkę zazwyczaj zadaję uczniom jakieś pytanie i tak też jest w tym przypadku. Uczniowie odpowiadają na ogólne pytania dotyczące tego, w jaki sposób używają mediów społecznościowych oraz jakie są ich zalety. Przeznaczam na to nie więcej niż 5 minut.

Part 2: Reading

Uczniowie czytają tekst i starają się zrozumieć jego ogólny sens oraz pięć głównych argumentów przemawiających za korzystaniem z social media. Następnie wyrażają swoją opinię, zgadzając się lub nie z treścią tekstu oraz uzasadniając swoją odpowiedź. Ta część zajmuje około 15 minut (omawiamy i pytamy o każdą z zalet osobno).

Part 3: Vocabulary Practice

Przechodzimy do słownictwa. Zadanie polega na dopasowaniu definicji do zakreślonych słów z tekstu. Podczas takich ćwiczeń zawsze proszę ucznia by spróbował zdefiniować nieznane słowa zanim przeczyta podane definicje. Jest to klucz do nauczenia go, w jaki sposób kontekst ułatwia zrozumienie. Uczeń próbuje wyjaśnić po angielsku, co oznaczają słowa (wszystkie lub część z nich, w zależności od jego możliwości). Następnie wykonuje zadanie i wspólnie z nauczycielem weryfikuje swoje założenia.

Po uzupełnieniu tabelki, czas na działanie w kontekście. Uczeń uzupełnia zdania poznanymi słowami. Ten etap nie jest trudny, zdania są dość krótkie i jasno naprowadzają na odpowiedź. Głównym celem tego ćwiczenia jest pokazanie uczniowi innej sytuacji, w jakiej dane słowo mogłoby zostać użyte.

Kiedy wszystkie zdania zostaną uzupełnione, można poprosić, by uczeń sam wybrał kolejne 2-3 słowa z tabelki i ułożył z nimi zdania/ historię według własnego pomysłu.

Cała część Vocabulary Practice może zająć około 15 minut (jeśli poprosicie o ułożenie dodatkowych zdań to dłużej).

Part 4: Speaking

Dopiero tutaj mamy w tytule mówienie, ale jak zdążyliście się już zorientować, przewija się ono przez całe zajęcia. Celem ostatniego zadania jest podsumowanie tematu z wykorzystaniem słownictwa poznanego podczas lekcji. Przygotowane pytania koncentrują się na opinii naszego ucznia więc jest szansa na nieco dłuższą dyskusję, w zależności od tego, ile czasu Wam zostanie. Ja zazwyczaj zdążę już przeciągnąć konwersacje w poprzednich ćwiczeniach więc zostaje mi pewnie nie dłużej niż 10 minut 😉

Part 5: Homework

Przyznam, że najważniejsza praca domowa, jaką moi uczniowie zawsze mają do odrobienia, to „po prostu” przyswojenie sobie materiału z zajęć. Tak, czasami daję dodatkowe zadania żeby lepiej to przećwiczyć. Jeżeli jednak chodzi o materiały oparte na tekstach autentycznych, zależy mi przede wszystkim na praktycznym wykorzystaniu tych treści. Dlatego właśnie praca domowa do tej lekcji to do wyboru: artykuł, przemowa/prezentacja lub plakat prezentujący pięć korzyści ze spędzania czasu offline. Jest to kolejny sposób żeby lepiej poznać opinie uczniów a danie wyboru to wisienka na torcie. Spośród tych opcji każdy może wybrać formę, która najlepiej mu odpowiada. Aha, i nie muszę tutaj narzucać ram w stylu: użyj słówek z lekcji. Moi uczniowie zazwyczaj tak właśnie robią. Czemu? Są już nauczeni, że w ten sposób robią dwa w jednym – ćwiczą nowe słownictwo i przygotowują zadanie na następne zajęcia.

Jeśli zdarzy się Wam wybitnie szybki uczeń, możecie poprosić go, żeby na zajęciach napisał krótki plan/schemat tego, co chce zawrzeć w swoim artykule czy na plakacie. Ja jednak zachęcam żeby z takimi uczniami robić więcej mówienia w trakcie.

To by było na tyle. Mam nadzieję, że moje wskazówki krok po kroku przeprowadzą Was przez udaną lekcję 🙂

A teraz już:

Dajcie znać jeśli skorzystacie z moich materiałów, możecie też zajrzeć do wpisu, w którym omawiam i udostępniam do pobrania pierwszą gotową lekcję.

Have a great week!