bitmoji teaching
EDU POMYSŁY

Bitmoji – 4 sposoby na ich wykorzystanie w nauczaniu

Bitmoji opanowały już chyba całe social media. Przyznam, że i ja się z nimi polubiłam. Dzisiaj podzielę się z Wami czterema sposobami, na jakie wykorzystuję Bitmoji podczas nauczania. Mam nadzieję, że przypadną Wam do gustu i sami z którychś skorzystacie 🙂

Rozgrzewka: About last weekend

To zdecydowanie najczęściej stosowany przeze mnie pomysł. Na rozgrzewkę po wakacjach, weekendzie lub dłuższej przerwie przygotowuję zestaw awatarów odzwierciedlających to, co w danym czasie robiłam. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie szczegółów i opowiedzenie o tym po angielsku. Ćwiczą tutaj mówienie w podobny sposób jak przy story cards, z tym, że głównym bohaterem jest z góry ustalona osoba. Podczas wykonywania tego ćwiczenia zauważam podział na dwie grupy. Jedna to perfekcjoniści, którzy chcą jak najdokładniej opisać i zgadnąć co robiłam. Druga to super kreatywne dusze, które już od początku mają za cel wymyślenie jak najbardziej absurdalnego lub nierealistycznego opisu. I bardzo dobrze – liczy się zaangażowanie i swobodne używanie języka.

Oto mój przykładowy weekend:

bitmoji teaching

Alternatywa: Możecie też wśród swoich awatarów ukryć jeden „fałszywy”, wtedy zadaniem uczniów będzie odkrycie, której z pokazanych czynności nie zrobiliście 🙂

Oczywiście uczniowie mogą przygotować też swoje własne bitmoji i opowiedzieć o swoim czasie wolnym lub poprosić żebyśmy to my zgadywali. Jest to jednak pracochłonne dla kogoś, kto nie pracuje na co dzień z programami graficznymi czy chociażby PowerPointem, więc dzieci mogą po prostu wybierać pojedyncze awatary w aplikacji i je pokazywać.

Opinie i uczucia

Chyba wszyscy wiemy, jak ciężko wydobyć z naszych uczniów to, jak się czują lub jakie emocje towarzyszą im podczas nauki. Czasami używam bitmoji żeby w luźny sposób sprawdzić, które ćwiczenia czy elementy lekcji podobają im się bardziej a które mniej.  Przy pomocy awatara uczniowie mogą wyrazić opinię czy odczucia. Być może macie obawy, że zobaczycie znudzone podobizny Waszych podopiecznych, ale ja wychodzę z założenia, że lepiej wiedzieć i coś ulepszyć. Poza tym, zazwyczaj sam pomysł takiego wyrażania opinii spotyka się z entuzjazmem i uczniowie bardziej optymistycznie podchodzą do nawet mniej kreatywnych części zajęć.

Naklejki

Nie wiem jak u Was, ale u mnie naklejki działają jako świetny motywator do pracy na zajęciach. Czasami używam uśmiechniętych buziek, ale nie przebiją one naklejek z nauczycielem, który klaszcze lub wykrzykuje „Yes!”. Warto jednak pamiętać, by zachować umiar. Nie stosuję naklejek na każdej lekcji, dzięki czemu dzieci ich nie żądają. Jest to raczej element dodatkowy wprowadzający nastrój oczekiwania i zachęcający do systematycznej pracy, a nie tylko po to, żeby coś dostać.

Tak przedstawia się mój zestaw:

bitmoji stickers

Infografiki

Oczywiście w internecie można znaleźć infografikę na prawie każdy temat. Użycie gotowej oszczędza nam trochę czasu, sama czasami korzystam z takiej opcji. Uważam jednak, że własnoręcznie wykonane materiały wyglądają bardziej profesjonalnie (o ile starannie je przygotujemy). Poza tym, lepiej przyciągają uwagę naszych uczniów, ponieważ są dostosowane do ich poczucia humoru czy zainteresowań. Zawierają też tylko te wyrażenia czy elementy gramatyczne, które chcemy omówić (nie musimy tłumaczyć, że tego jeszcze nie było a tamtego nauczą się za dwa lata).

Poniżej możecie zobaczyć przygotowaną na szybko i na potrzeby tego posta infografikę.

infografika

Przyznam, że aktualnie pracuję nad paroma pomysłami na infografiki dotyczącymi słownictwa. Podzielę się nimi pewnie dopiero w roku szkolnym (najszybciej na Instagramie) dlatego ta powyżej to tylko przykład, jak wykorzystując bitmoji możecie sprawić, że uczniowie łatwiej zapamiętają dane określenie. W końcu widok nauczyciela w płomieniach czy udającego psa musi zapaść w pamięć;)

Na pewno można wymyślić sporo innych sposobów na wkomponowanie awatarów w nasze nauczanie, jak choćby użycie ich do dekoracji klasy. Ponieważ jednak pracuję w domu, wolę bardziej neutralny wystrój i nie mam doświadczenia w takich projektach. Dlatego właśnie w tym miejscu mówię stop. Cztery pomysły powyżej to to, czego używam i co mi się sprawdza.

Dajcie znać czy używaliście już bitmoji na swoich zajęciach. Jakie aktywności z ich udziałem najbardziej Wam się sprawdziły? A może za nimi nie przepadacie?